29.11.2020 година
1564339898.swf
Л
екарска консултация
  14396  |   0  
Кога ниското кръвно налягане е опасно?
От няколко години имам хипертония, в климакс съм. Тревожи ме голямото колебание на кръвното налягане, не се чувствам добре. Опасно ли е рязкото му спадане и как да се справя?
Л.Т., 46 г., от П.


Ще уточним кога приемаме, че има хипотония (ниско кръвно налягане) - при стойност под 100/60 за възрастта до 30 г. и под 105/65 - над 30 години. Това са приетите среднос-татистични норми, но всеки преживява индивидуално своята хипотония. Това важи особено за хипертониците - когато кръвното налягане спадне под обичайните за тях стойности, те се изживяват като "хипотоници" (при нормално иначе налягане).
Около 5-20 % от хората (предимно жени) имат хипотония като заболяване. Но още по-често ниското кръвно налягане се среща като симптом при различни заболявания или като физиологична проява на организма.
Същественото при ниското кръвно налягане е, че се понижава тонусът на кръвоносните съдове и така се намалява кръвотокът - съответно постъпването на кислород и хранителни вещества в клетките на организма. Това обуславя и симптомите: лесна умора, лош сън, нервна нестабилност, притъмняване пред очите, прилошаване до загуба на съзнание.
физиологично ниско кръвно налягане се среща в юношеската възраст при рязкото израртване. Това е ортостатична хипотония: при рязко ставане или навеждане и изправяне. Тук спада и ниското кръвно налягане при принудително обездвижване - първото ставане може да причини прилошаване. Не са редки припадъците след рязко спадане на висока температура при боледуване, физиологичните хипото-нии не са опасни - организмът се справя сам.
Повече опасности има при остро настъпилата хипотония при някои състояния и заболявания: големи кръвозагуби (след наранявания, кървящи язви, раждания, аборт и т.н). Обилната загуба на течности и соли от организма също може да причини опасно спадане на кръвното налягане (повръщане, диарии, обилно изпотяване и т.н.). При някои ендокринни заболявания ниското кръвно налягане също може да е сериозен проблем (при диабетици, когато настъпи хипогликемия, при болестта на Адисон). Грешки в начина на храненето (тежки диети, ограничена употреба на течности) също могат да причинят хипотония. При медикаментозното лечение с отводняващи и понижаващи кръвното налягане лекарства рязкото спадане на налягането е чест симптом. Това крие и опасности от съ-дови усложнения. Очевидно вие спадате към тази група причини.

Как да си помогнете?

• В острите случаи незабавно трябва да „напълните” кръвоносните съдове – през интервали от 20-30 мин приемайте по 1 чаша вода, чай или плодов сок – до възстановяване.
• Необходимо е да измервате по-често кръвното си налягане, особено около 2 часа след вземане на лекарствата.
• Заедно с лекуващия лекар преоценете схемата на медикаментозно лечение.
• Обърнете внимание на храненето – повече витамини, особено С и Е, увеличете течностите.
• Достатъчно движение и закалителни процедури.
03.07.2012 г. / д-р Анна Атанасова

Въведете дума

Изберете рубрика
 
Приятели на Рецепти
 
 
Всички права запазени
РЕЦЕПТИ.БГ 2010 -2020