Още рецепти » Детето ми заеква, какво да правя?

 Детето ми заеква, какво да правя?

Гостува ни доц. д-р Нели Василева, преподавател по Логопедия (диагностика и терапия на комуникативни нарушения при деца и възрастни) Катедра Специална педагогика в СУ „Св. Климент Охридски”.
Телефон за консултации: 0898 635 153

Заекването е едно от най-древните и все още не докрай разгадани нарушения на плавността на речта. По данни на статистиката, в света около 5-7% от децата страдат от заекване. Относно неговия произход и причини съществуват голям брой теории, вероятно поради специфичните и сериозни трудности, които то създава в процеса на комуникация.

Причините

Всички причини за заекването се обединяват в две групи: предразполагащи и предизвикващи (отключващи). Като предразполагащи причини се разглеждат: наличие на заекване в семейството (наследственост), проблеми по време на бременност и раждане или тежки инфекциозни заболявания през първите години, леворъчие (при опити за преучаване към дясна ръка), закъсняло речево развитие. Наличието само на една от тези причини не е достатъчна, затова за „отключване” на заекването трябва да е налице предизвикваща причина: силна и внезапна уплаха, отслабване на организма след тежко боледуване, плашене от страна на близките или други деца, физически наказания, неправилно възпитание (родителите се разминават в изискванията си към детето и то живее в постоянно напрежение), неспазване на режим на хранене и сън, свръхпретенции към речта на детето (да повтаря сложни думи, да демонстрира пред познати уменията си да рецитира и разказва), семейни скандали, на които то е свидетел.

Следва да се има предвид, че характерните за малките деца повишена активност, емоционална неуравновесеност и недостатъчна двигателна координация, много често водят до поява на близки до заекването симптоми в периода 3 - 5 години. Тези случаи се наблюдават при около 80% от децата и са известни като „физиологично (възрастово) заекване”, което няма характер на патология. Дължи се на изпреварващите възможности на мисленето спрямо движенията на говорния апарат (точност на произношение, бърза смяна на едни артикулации с други), при което в емоционално значими ситуации детето многократно повтаря срички или цели думи (например, разказва за видяното в зоопарка, моли да му се купи желана играчка и т.н.). Тези моменти са преходни и след внимателна и спокойна намеса от страна на родителите постепенно отшумяват. Затова, ако забележите подобни промени в речта на детето си не изпадайте в паника, а се опитайте да му внушите спокойствие и да го изслушате, без да показвате признаци на притеснение. Ако притесненията Ви продължат, добре е да се посъветвате с логопед.

Как да разпознаете признаците на заекване у детето?

Заекването се появява най-често между 2,5 – 5 годишна възраст, когато речевата функция е неустойчива и лесно ранима - нервната система е в процес на активно развитие, а говорните умения не са достатъчно автоматизирани. Не е завършило личностното формиране на детето, поради което отношението му към хората и ситуациите е неустойчиво и импулсивно, с проява на елементарни емоции – страх, гняв. Влиянието на психотравмата пряко зависи от възрастта - детето е малко, а източникът на страх е достатъчно силен за него, поради липса на опит от среща с подобни дразнители. Известно е, че заекването е по-често при момчетата. От една страна това се обяснява с по-бавно развитие при тях на речедвигателните мозъчни отдели, а от друга – с по-голямата им активност, водеща до сблъсък с травмиращи ситуации.

Наличието на достатъчно силна отключваща причина може да провокира появата на първи признаци за заекване – нарушена плавност на речта, повторения на звукове и срички, поява на спазми (конвулсии) в началото на думите или при определени звукосъчетания, което прекъсва речта и често се съпровожда от удължаване на някои начални гласни. Дишането е накъсано и учестено, задъхано, като детето говори с по-силен и висок глас. Речевата продукция се влошава при разговор с непознати и се подобрява в позната обстановка (пред близки и приятели). В някои случаи след началото на заекването се появява бърза и неясна реч. Тя се обяснява с желанието да се изговорят повече неща в светлия период, т.е. когато липсват спазми. Постепенно в речта се появява вмъкване на звукове, думи и фрази („а-а”, „ъ-ъ”, „пък-пък”, „това”), а така също пропускане или замени на трудни за изговаряне думи. Това нарушава структурата и логиката на изказване и води до формиране на патологичен стереотип на говорене.

Детето се измъчва когато говори. Появават се напрежение и гримаси на лицето, както и насилствени движения в някои части от тялото (движения на раменете, отмятане на главата, свиване на пръстите на ръцете, тропане с крак). Постепенно се развиват и вътрешни (скрити) симптоми: смущение, срам, страх от говорене (логофобия), тревожно поведение в нови ситуации, нежелание за общуване (избягване на речев контакт и срещи с други хора).

Какво можете да направите сами, след като се появи заекването?

• Ограничете гледането на телевизия и компютърните игри – целта е да се избягват възбуждащи зрелища.

• Старайте се така да организирате ежедневието на детето, че да не се налага активно говорене от негова страна – помогнете му да намери творчески занимания, които му доставят удоволствие (оцветяване, рисуване, игра с пъзели, изрязване).

• Не допускайте детето да разбере, че сте притеснени от начина по който говори и не произнасяйте пред него думата „заекване”.

• Постарайте се да ограничите максимално храните и напитките, които съдържат какао и шоколад.

• Не му четете приказки преди да заспи – по-добре поговорете просто за нещата, които са се случили през деня;

• Не изисквайте от детето да учи стихотворения и да разказва приказки.

• Старайте се детето да се храни добре и да спи достатъчно време в денонощието.

• Пейте по-често познати песни, като го поощрявате да говори бавно и спокойно.

• Когато детето е възбудено и иска да Ви разкаже нещо, отвлечете вниманието му – кажете например, че трябва да нагледате храната във фурната, а когато се върнете ще поговорите.

• Говорете винаги спокойно, бавно и без напрежение, когато общувате с детето – така му давате модел, към който да се придържа.

Полезни упражнения

Мога да Ви препоръчам и някои конкретни упражнения, които бихте могли да правите всеки ден по 10-20 минути с детето, може и с прекъсване. В зависимост от неговата възраст и интереси, можете да съкращавате или увеличавате продължителността на заниманията. Представете всичко като игра, за да засилите мотивацията на детето да участва. Игровите занимания включват следните етапи:

1. Дихателна гимнастика, целяща изработване на диафрагмено дишане, което позволява да се увеличи обемът на издишния въздух (при децата със заекване издишването е много кратко).

2. Съвместно изговаряне на думи и фрази, т.е. заедно с Вас – целта е да се закрепи навикът за бавно и ритмично говорене.

3. Повторение на думи и фрази – детето повтаря след Вас като ехо; целта е същата, а готовите думи и изрази улесняват речта.

4. Закрепване на речевите навици в ежедневни ситуации – в игрите, по време на разговор с близките и др.

Дихателна гимнастика

Дихателната гимнастика започва от легнало положение, като на детето се предлага да „полюлее” любимата си играчка (мече, куче). Същата се поставя на корема на детето, а не него се обяснява, че трябва да си поеме въздух през носа така, че играчката да се издигне колкото може по-високо. След това искате да издиша въздуха през стиснати устни, докато броите бавно до 3, до 5. „Люлеенето” на играчката се повтаря три пъти. На следващия ден дишането се тренира с друга играчка. Допълнително може да се предложи на детето да играете на футбол – слагате два предмета на масата, които да изпълняват ролята на футболна врата, а малко топче памук да бъде топка (детето застава на нивото на масата и духа топката във вратата, но бавно и продължително). По аналогичен начин може да се правят хартиени лодки, които да се пускат във ваната, а детето да прави „вятър” като духа.

След това упражнявате съвместно изговаряне на имена на предмети или картинки, които Вие показвате. По същия начин играете и на „Ехо” – думите също може да са имена на картинки, които детето наблюдава.

Допълнително може да четете гатанки, отговорите на които са представени с картинки - детето слуша и назовава думата само. Ако детето показва интерес към заниманията, можете да му задавате въпроси към история, представена на 2-3 картинки, които да предполагат много кратък отговор (1 – 2 думи) - Кой седи на пейката?, Какво държи в ръце?, Кой е дошъл? и т.н. Поискайте след това детето само да разкаже случката.

Запомнете, че идеята на дихателната гимнастика е постепенно усвояване и използване на коремно дишане в изправено положение (контролира се с ръка върху корема), съчетано с бавно изговаряне по време на издишването на гласни звукове и комбинации от тях, броене, духане върху балон, гасене на горяща свещ и др. Това обаче е възможно само след като детето усвои максимално коремното дишане в легнало положение. По тази причина не бива да се бърза с преминаване към нов етап на занятията – по-добре стойте на същия, като просто разнообразите упражненията с нов елемент.
Не забравяйте да хвалите детето за случаи на правилна и бавна реч, като в същото време го поощрявате да говори винаги така красиво.

ВНИМАНИЕ!

Ако след подобни занимания в продължение на 1-2 месеца запъването и блокажите в речта на детето не намалеят, задължително се обърнете за консултация към логопед. Той най-добре ще прецени каква е степента на заекване при Вашето дете, каква да бъде терапията и как Вие бихте могли да се включите като помощник в нея.

Автор: доц. д-р Нели Василева

Представяме Ви:

Гарнирани пити (пици)

Пица “Маргарита” Прoдукти: 500 г готово тесто, 360 г домати, 2 скилидки чесън, 12 листенца пресен босилек, 180 г сирене “Моцарела”, 120 мл зехтин, захар, черен пипер, сол Нaчин на приготвян...

Тибетски рецепти за изчистване на бъбреците

Древните лекари смятали бъбреците за основата на живота. Те повече от другите органи страдат при екологични проблеми, най-вече от негативното въздействие на лошата питейна вода. Всички вредни вещес...

Детето ми е в кувьоз – ще ослепее ли?

Проблема коментира д-р Станимира Желязова, ординатор в отделението за недоносени деца в Първа многопрофилна болница за активно лечение-София В случая става дума за ретинопатията, която е характе...

Домашни бисквити

Бадемови бисквити Прoдукти: 1 ч.ч. обелени и смлени бадеми, 2 белтъка, 1 ч.ч. пудра захар, 25 обелени цели бадеми. Нaчин на приготвяне: Смесваме смлените бадеми с белтъците и разбиваме, докато ...

Начало