Още рецепти » Паркът Гюел и фантазиите на Гауди

 Паркът Гюел и фантазиите на Гауди

Паркът Гюел е емблематично място, в което фантазия и реалност си дават среща и оформят една нова естетика, изпълнена със символизъм и отворена към по-тясна връзка с природата. Вдъхновен от идеята за създаване на град-градина, Еузеби Гюел планира построяването на жилищен квартал в покрайнините на Барселона, предназначен за новата индустриална аристокарция, който град следва да въплъщава във себе си най-доброто, което е създадено до този момент и да бъде съобразен със здравословния начин на живот. Така в началото на 20 век Гауди заедно с група съмишленици започва работа по проекта, като така е завладян от ентусиазма да изгради нещо, което няма аналог до този момент, че през 1916 година сам се премества да живее в една от построените къщи. По план жилищното пространство е трябвало да вкюлча 60 триъгълни парцела за жилищни постройки, заобиколени от градини.

Закупеното и определено от Гюел място е в покрайнините на Барселона, далече от шума и ежедневния напрегнат ритъм на града. В този парцел от 15 хектара Гауди планира и помества централен вход, импозантна стълба, която води към основния площад на жилищния квартал, пазар и са прокарани основните и второстепенни алеи, които осъществяват комуникацията на мястото. Това е общата схема на изграденото в парка, но не тя е, която привлича многохилядните туристи, дошли да видят създаденото от самобитния архитект. Стилът Гауди, епохата Гауди е онази притегателна сила, която кара поколения наред да се удивляват от създаденото от твореца.

Застанал пред входа на парка, обикновеният посетител е впечатлен от гледката, която се разкрива пред него – алегорията моментално ни въвлича в приказния свят, където господстват джуджета, великани, вещици и магьосници, и със сигурност ни предстои да видим Хензел и Гретел зад ъгъла на двете приказни лоджии, обрамчващи входа на парка. Приликата с бонбонените и карамелени къщи в прочутата приказка на Шарл Перо е поразителна. Ярките цветове и необчайния вид на постройките провокират човешката фантазия.

Входът е старателно планиран, защото е вход към онова идеално място, което съмишлениците-ентусиасти желаят да изградят. Разположен в най-ниската част на парка, от него започва пътят, изпълнен със символика и мистицизъм, който води към най-високата точка на местността – разпятието, олицетворение на духовното израстване в търсене на онзи път към Голгота, който всеки трябва да извърви сам. Символиката е старателно планирана, защото в началото на миналото столетие самото общество е било чувствително към поредицата от загадки за разкриване, към неочакваните обрати, към екстравагантността изобщо. С цялото си тврочестно и най-вече чрез създаденото в прака Гюел Гауди интригува своите съвременници. При него необичайното е правило.

Като елементи на фантастичен декор от двете страни на входа са изградени две лоджии, които неминуемо привличат погледа на посетителя и изненадват с нетрадиционната си конструкцията. Тези сгради са били предназначени за охраната на парка и помещават в себе си жилищни помещения, които отново са изградени в иновативния за времето си Гауди стил – с множество овални форми, без прави ъгли и даже без ъгли. Входът е толкова експресивен, че неминуемо подготвя посетителя за преминаване на невидимата граница между двата свята – света на фантазията – вътре в парка и света на реалността – извън стените на идеалното място. Двете лоджии, които са комбинация от функционалност и естетика, имат гъбени куполи и в тяхната архитектура е съчетана модерната геометрия с фантастичния свят на приказките, където властват други закони на естетиката и въображението. Не случайно Гауди се счита за един от предшествениците на появилия се по късно сюреализъм в изкуството.

Веднага до входа е изградено мястото за паркиране на карети – т. н. ходещ слон – или кръглия навес, където каретите са могли лесно да влизат и да излизат.

След като е предвидил място за паркиране и оставяне на посетителите - живущите, самобитният архитект изгражда подстъпите към идеалното място за живот и построява монументалната стълба, водеща към към площада – центърът и притегателната точка на града-градина.

Стълбата е изградена от 45 стъпала, разделени от два фонтана, украсени със символични скулптури, които ни връщат към каталанската традиция, към фолклора и митологията на този народ, към традициите, завещани от най-добрите антични майстори-архитекти. Ансамбълът – стълбата, колонадата и площада са ненадминато постижение на самия Гауди. Символизмът, утилитарното и експресивността на изграденото са изведени до краен предел. Площадът, който има площ от 3000 кв. метра представлява дренажна система за събиране на дъждовна вода, която е предвидена да се използва за домакински нужди. Колонадата от 86 шест метрови дорийски колони са тръбите, които отвеждат дъждовната вода в огромна цистерна, намираща се под колонадата.

Драконът – митичното чудовище, пазител на парка, е в действителност преливник на водохранилището. И всичко това е облечено в една неповторима естетика, като следва строго определена логика на преминаване от едни митологичен/символичен елемент към друг. По отношение на дракона, който се явява и емблема на парка, а често и на създаденото от Гауди, интерпретациите за символизма, заложен в тази фантастична фигура, са много. Имайки предвид неговата функция (преливник) е възможно той да бъде свързан с митолигичния змей, пазител на подпочвените води в Делфи, както и с алхимичния саламандър. Драконът, змията са търсени фигури в гаудиевата естетиката. Те осъществяват връзката между действителното и мисловното, сюреалистичното. Отделните архитектурни елементи от стълбището са свидетелство за творческите търсения на Гауди. Всеки един детайл е старателно разработен и съобразен с общата концепция – превръщането на мястото в идеален град.

Така нареченият пазар – колонадата, монументало изправяща се над стълбището – понастоящем е място за културни събития. Тук отново се разкрива поредните естетически и символични внушения на твореца - полусферичните куполи са покрити с керамични орнаманти и цветни розетки. Четирите големи розетки представят четирите сезона и са свързани със изображения на слънцето, а четиринадесетте малки розетки представят различните фази на луната. Розетките, както и цялата облицовка на отделните съоръжения в парка, е изградена от счупени плочи, счупени чинии и други материали за ежадневна употреба, бутилки, чаши. Чрез въвеждането на тази техника Гауди се явява предшественик на кубистите и дадаистите в изкуството. Неговите картини са колкото абстрактни, толокова и реални и свързани с многообразието на живота и неговите различни гледни точки. В този ред на мисли и символиката на Гауди не е еднозначна, а многопластова.

Колонадата, за която стана въпрос, в действителност поддържа т. н. площад, който е място за обществени и социални дейности, но служи и за гигантски филтър на стичащата се по склона дъждовна вода. Площадът с пейката е последното нещо в парка, което Гауди е построил (1907 – 1913). Планиран като център на обществената изява и процесуални мероприятия, този площад в действителност е географският център на парка. Достъпен от всяка точка на ограденото пространство, от него тръгва мрежата от основни и второстепенни алеи, изграждащи инфрастурктурата на терена. Задната част на площада е вкопана в хълма амфитеатрално, с което дори визуално се подчертава важността на мястото.

Според запазена легенда змиевидната пейка е изградена, като са изследвани ергономичните особености на човешкото тяло и сядането на нея е доста удобно. Впечатляващата пейка, която в същност е балюстрада на огромното открито пространство, отново е обект на множество интерпретации. Формата и е свързана с митологичната змия, предлагаща плода на познанието, а и с морските вълни, които могат да бъдат видяни в далечината, и които разкриват нови хоризонти пред хората. Външната страна на пейката е украсена по традиционния за Гауди начин с палмови листа и знаците на зодиака, за да се направи връзката с многообразието на житейските съдби, а вътрешната представя абстрактни картини в синьо, зелено и жълто – цветове, свързани с обобщения образ на природата, или света, който ни заобикаля – слънцето, морето и зелената природа.

Алеите в парка са иновативно решение за преодоляване на разнообразието на терена и спираловидно се изкачват към върха. Изградени с материал от самото място, при тях най-ясно е постигнато хармоничното съчетание с природата, като суровата планина е превърната в авангардно пространство. Начинът на организация на пространството е такъв, че посетителят почни не усеща разликата между естествената и изградената среда.

Пъзелът от символи, който творецът е оставил, води към Разпятието -най-високата точка в парка, където по план е трябвало да се изгради параклис. Посетителят, след като е приминал през вълшебния свят на каталанския фолклор и древните езически вярвания, търси спасение във вярата и духовно се възвисява на онзи хълм, от където цялата околност се вижда като на длан и човек може да получи просветление за живота. В парка Гюел за пореден път тържествува еклектизма на Гауди и неговия неповторим индивидуален стил, който бележи началото на нова епоха в архитектурата и изкуството.

Автор: Десислава Коларова

Представяме Ви:

Живият плет - грешките на начинаещите

Съществуват два типа най-често срещани грешки, които се допускат при създаването на живи огради. Първата е, че малко от начинаещите градинари имат предвид факта, че при засаждането на храстчетата по о...

Главоболието

По данни на Световната здравна организация от него страдат около 85% от населението на земята. Всъщност главоболието е само симптом, а причините то да ни измъчва безмилостно са какви ли не. КОЙ Е...

Маслината ще украси двора ви

Маслината е едно от най-древните културни растения, с произход от Средиземноморието. Дървесината й е много цена за резбарството, поради своята твърдост и еднороден строеж. Тя е типично растение на су...

Край на сезонния косопад

През есента, казват дерматолозите, освен листата от дърветата пада и косата. Сериозно ли е положението, можем да преценим сами и след това да вземем съответните мерки. Няма място за паника С...

Начало